Szeretettel köszöntelek a Varázslatos VALEJO közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Varázslatos VALEJO vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Varázslatos VALEJO közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Varázslatos VALEJO vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Varázslatos VALEJO közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Varázslatos VALEJO vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Varázslatos VALEJO közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Varázslatos VALEJO vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
sötét és a világos tónusok hatásos keveredése. Fantasztikus idomokkal
rendelkező, idealizált, mindig a középpontban lévő nőalakok, erotikus
tekintetek. Vörös, kék és barna. Ha ezeket a kritériumokat felsorolom, a
fantasy festőművészetet valamennyire is ismerők számára egy név ugrik
be: Luis Royo.
Luis Royo
festő, illusztrátor, dekoratőr és belsőépítész. Képei nem kimondottan
prüdériától mentesek. Szinte mindegyiken bűbájos hölgyek pózolnak,
legtöbbször lenge öltözetben, tetováltan, vagy szárnyakkal, szarvakkal
ékesítve. A női alakjaiban megtalálható a kecsesség, a brutalitás és a
vérengzés. Kompzíciói tele vannak tűzdelve fantasztikus elemekkel. A
képekben van valami egyedi, egyéni, amitől már messziről felismerhető
alkotójuk.
1954-ben született a Spanyolországi Teruel tartományban lévő Olalla
nevezetű kisvárosban. Nem sokkal születése után átköltöztek Zaragoza
városába, s itt teltek iskolás évei. A rajzolás már ebben az időben is
fontos szerepet töltött be az életében. Olyannyira, hogy első emlékképei
is a rajzoláshoz kötődik: "ülök a nagy iskolaablakok előtt, és azokat a rajzokat másolom, amelyeket tanáraimtól kaptam."
16 éves korától szülői ráhatásra, és az ők gyakorlatias életszemléletük
miatt az építészethez szükséges műszaki rajzolást kezdett tanulni. Hamar
rádöbbent, hogy a geometriai alakzatok nem elégítik ki
rajzszenvedélyét. Ezért inkább festészetet kezdett tanulni, majd hogy
gyakorlati tapasztalatot szerezhessen, lakberendezést tanult, és 1970 és
1979 között tanulmányai mellett dolgozott egy belsőépítész és
lakberendezési stúdióban.
Ekkor kezdett komolyabban foglalkozni a festészettel. 1968-as májusi
ifjúsági felkelések olyan nagy hatással voltak rá, melynek köszönhetően
szociális témájú festményeivel vett részt - több művésztársával együtt -
egy közös festészeti kiállításon. '77-től már több saját kiállítást is
szervezett.
1978-ban került kapcsolatba a képregényekkel, mikor találkozott Enki
Bilal és Moebius felnőttek számára készített munkájával. Maga is
elkezdett képregényeket rajzolni előbb kisebb magazinokba, majd később
jó néhány munkája megjelent olyan neves magazinokban, mint a Comix International, Heavy Metal, vagy a spanyol Rumbla és El Víbora.
Ezeknek a sikereknek a hatására otthagyta állását a lakberendező
stúdióban, - annak ellenére, hogy már családjáról is gondoskodnia
kellett, hiszen ekkor már megszületett a fia - hogy teljes mértékben a
képregények rajzolására tudjon koncentrálni.
Érdeklődése egy idő után a könyvborítók és magazin illusztrációk felé fordult. A Heavy Metal magazin volt az első kiadvány, amely igazán elkezdte megismertetni a festőművészetért és grafikáért rajongókkal Luis Royo nevét.
Az egyik Comic Fair elnevezésű rendezvényen futott össze Rafael
Martinezzel, és ez a találkozás alapozta meg szakmai jövőjét. Martinez
eddigi munkáit látva megbízta őt, hogy készítsen illusztrációkat a Norma Editorial című lapba.
Innen már nem volt visszaút. Sorra jöttek a megbízások. Olyan neves kiadóknak is készített könyvborítókat, mint a Tor Books, Avon, vagy a Bantam Books.
Rendszeresen jelentek meg munkái a nemzetközi médiában. Munkássága nem
csak magazinok címlapjaira terjedt ki, készített borítókat számítógépes
játékokhoz, és videofilmekhez.
1985-ben, hazájában jelentetett meg két önálló képregény füzetet, a Ramba magazin gondozásában. Egy évvel a megjelenés után Desfase címmel önállóan is kiadtak.
A '90-es évekre már már meghatározó fantasy és sci-fi illusztrátorként tartották számon. Boris Vallejo stílusából merített, azon nevelkedve, ám attól mégiscsak jócskán eltérve alkot színvonalasabbnál színvonalasabb műveket.
Egyre több időt fordít a megbízásai mellett arra, hogy saját munkákat
is készítsen. 1992-ben kiadója, a Norma Editoral jelenteti meg első
művészeti albumát Women címmel, melyben eddigi legjobb
festményeit szedte össze. Ezzel az albummal tovább nőt az amúgy sem kis
hírneve. A témaválasztás nem volt véletlen, hiszen művészetének
fókuszában ott találjuk az erős és veszélyes, de mégis érzéki és
gyönyörű nőket. A képregényeket kedvelők számára is meglepő volt ez az
album, mely több műfajból is tartalmazott képeket, és az elmúlt nyolc év
legjobb munkáit tartalmazta. Nem sokkal később megjelent
Franciaországban és Németországban is. Ez az album adott ösztönzést
arra, hogy első kiállítását is megnyissa az eredeti műveiből.
Válogatás a Woman című albumból:
Ezt követte egy évvel később egy gyűjtögetős kártya album, melyben nem csak az ő munkái szerepeltek, s melynek címe a From Fantasy To Reality.
Két évvel később The Best of Royo címen egy tematikájában hasonló album jelent meg. Már a címből is látszik, hogy ez már csak Luis alkotásaiból összeálló kiadvány.
Művészeti albumának hatalmas sikerét követően, 1994-ben újabb albummal rukkol elő, melynek a Malefic
címet adta. Ezzel a kiadvánnyal új szín és ábrázolásmódot teremtett, de
képein keresztül bevezetett egyfajta történetmesélési stílust is. Ez az
album művészetének kiteljesedése volt, s nem egy szimpla rajzokkal teli
albumot alkotott, hanem egy teljes történetet, mely az album képein
elevenedik meg.
Malefic:
Még ugyanebben az évben megjelenik a Women második kiadása, és az amerikai Penthouse magazin is közöl egy cikket Royo nagy sikerű illusztrációi kapcsán.
1995 folyamán újabb kiadók is elkezdtek érdeklődni, és munkái egyre több
formában jelentek meg szerte a világban naptárakon, pólókon, CD
borítókon és számos kártyapakli hátoldalán. Így ebben az évben a neve és
munkássága már nem csak igazi rajongóinak és bennfentesek számára lett
ismeretes, hanem széles körben elterjedt a világon. Készített képet
többet között a különféle Star Trek sorozatokhoz, és a Marvel Ultra X-Men szériájához is.
1996-ban örökös témájának, a nőknek és a nőket körüllengő erotikának
köszönhetően munkái megjelentek a Penthouse német és amerikai kiadású
magazin címlapjára, s interjú is készült vele. Megnyerte a "Silver Award Spectrum III" díjat a legjobb kortárs fantasy művész kategóriában, és ekkor jelenik meg harmadik művészeti albuma, Secrets
címen az angol anyanyelvű országokban.Most is, - mint mindig - a
nőalakok és a varázslat adták az album központi témáját. Nemsokkal
ezután megjelent a rajongók nagy meglepetésére és örömére a Warm Winds elnevezésű portfólió.
Egy évvel később, Heavy Metal magazin élénken kezdett érdeklődni Royo
munkássága iránt, s egy közös munka keretein belül számtalan borítóhoz
és naptárhoz készített festményeket és rajzokat a mester. Ezen siker
után, mikor a magazin a 20. születésnapját ünnepelte, a jubileumi számot
Luis Royo-nak, a magazin elismert művészének
címezte, és benne egy külön galériát kapott, és ő készíthette el az
ünnepi szám borítóját is. Ezen kívül a Kevin Eastman nevéhez fűződő F.A.K.K. című mű egyik szereplőjének illusztrációját is elkészítette. Még ebben az évben a Comic Images kiad két új kártyapaklit, a Royo Secret Desires-t, amelyben kizárólag a mester festményei szerepelnek, ill. az Artistic Choices címűt, melyben más művészekkel működött együtt.
A következő művészeti albuma 1998-ban jelenik meg III Millenium
címmel. Ebben ismét kísérletezget új színekkel, és képei révén
betekinthetünk látásmódjába, ahogyan szemléli a század-, illetve
ezredfordulót.
III. Millenium :
Megjelenik egy tarot kártya kollekciója, a The Black Tarot, amelyhez új festményeket készített, és egyéni magyarázatokat is mellékelt.
'99-ben elkészül egy újabb Heavy Metal naptár, és egy
kártyasorozat. A mester munkáiban egyre látványosabban jelenik meg egy
újfajta, sokkal intimebb és bátrabb ábrázolásmód. Az 1999-es barceloniai
Comic Fair alkalmából Royo egy új albumot készített, Dreams címmel, melyben az elmúlt tíz év munkáit tartalmazta.
Dreams:
Ennek az a különlegessége, hogy a válogatott képeken nyomon követhető, hogy a mester milyen könnyedén képes alkalmazkodni a különböző témákhoz és stílusokhoz. Ez év végén egy újabb albummal lepte meg rajongóit, mely sokkal merészebb és őszintébb mint a korábbiak. Eddigi alkotásaihoz képest mélyebbre kalandozik az erotika világába. De senki ne pornográf jellegűre gondoljon, sokkal inkább az erotika mélyebb, nem kifejezetten csak testi, de lelki tartalmakat feszegető bensőségesebb rétegében kalandozik el a művész. Ez volt a Prohibited Book első kötete, meglepően erotikus töltetű képekkel, melyben a Szépség és a Szörnyeteg története köszön vissza. Ez egy igazi különleges kiadás volt, kisebb méretben is jelent meg, mint az eddigiek, s a benne található képek pont annyira voltak érzékiek, mint amennyire elegánsak.
Prohibited Book:
Az Evolution című kiadványával visszatér a hagyományos, nagy méretű albumokhoz, s ebben vegyesen szerepelnek saját és megbízásra készült munkái. Az album képein az idő, letűnt korok és a science fiction tárul elénk a mindig jelen lévő nőalakokon keresztül, melyek karaktere keményebb és magabiztosabb lett. Megjelenik a Starsiege: Tribes című számítógépes játék, melynek kézikönyvét az ő alkotásai díszítik.
Evolution:
2001-ben jelenik meg a Prohibited Book második kiadása, melyben az érzések és érzelmek a karakterek erejében nyilvánul meg. Az előző részhez hasonlóan egy különleges oldalát ismerhetjük meg az érzékiségnek, ami itt közelebb áll a tiltott álmokhoz és a titkos vágyakhoz. Royo egyre több időt fordított a saját munkáira, s ezek legjobbjait egy exkluzív pókerpakli hátoldalán jelenik meg.
Prohibited Book II.:
2002-ben a mester közzéteszi műhelytitkainak egy részét, Conceptions című új albumán belül, melyben szakít az eddigi hagyományokkal. Részletesen leírja benne, hogyan zajlik az alkotói folyamat, melyet vázlatokkal és ceruzarajzokkal illusztrált, így betekintést nyerhetünk általa az egyes karakterek keletkezésébe, a koncepciókba, valamint a számtalan vázlatba, melyből lassan kialakul a végleges festmény.
Conceptions:
A következő albuma, mely 2003-ban jelenik meg, Visions címmel, és a Tini Nindzsa Teknősök megalkotója, Kevin Eastman ír hozzá ajánlót és bevezetőt. A képekben elsősorban a fantasy stílus a domináns, és még inkább kiteljesedik a részletes ábrázolás, valamint a színek még nagyobb hangsúlyt kapnak. A képeken megjelennek a sárkányok, amelyek kiemelt szerepet kapnak további műveiben, akárcsak eddig a nőalakok.
Visions:
A Prohibited Book harmadik darabjában - az utolsó - a
képek lenyűgözőek, áthatja őket a szépség, a vágy és finomság különös
keveréke, s megjelenik az érzékiség is, olykor akár szörnyek alakjában
is.
Prohibited Book III.:
Az év vége felé jelent meg a Conceptions II., mely újból vázlatokat és ceruzarajzokat tartalmazott, hogy még jobban betekinthessünk és jobban megértsük művészetét. Ebben már színes rajzok is helyet kaptak, hogy érzékeltessék a kontrasztot az egyszerű ceruzarajzok és a színes képek között.
Conceptions II:
Eddigi legnagyobb kiadványa, a Fantastic Art - The best of Luis Royo, mely 2004-ben jelenik meg, két kötetben, korlátozott példányszámban, mellyel az album színvonalát és fontosságát akarta jelezni. Ebben található a legátfogóbb gyűjtemény Royo munkáiból. A fantázia és a valóság teljesen összemosódik a képeken, melyeken a művész bemutatja saját, különleges világát, a mítoszokat és legendákat, amelyek az idők során megformálták azt.
Fantastic Art - The best of Luis Royo:
Barcelonába költözik, és ez az új lakóhely megváltoztatja
munkamódszereit is. Visszatér a vászonhoz és egy olyan személyes munkába
kezd, mellyel ismét meglepheti rajongóit.
A Prohibited Sketchbook, mely a Prohibited Book
sorozat kezdetére jellemző érzékiség és színtelen vágy jelenik meg. Az
album eredeti vázlatokat is tartalmaz, és olyan illusztrációk is,
amelyek korábban nem jelentek meg.
Prohibited Skatchbook:
Egyre több kiadványon kezd el dolgozni, többek között az egyik legszemélyesebb munkáján, melyet négy évig készített. Ez volt a "The Labirint: Tarot".
E kártyacsomag képein teljesedik ki igazán Royo művészetének
tökéletessége. Ez volt a spanyol művész első olyan kiadványa, mely
kétféle változatban jelent meg. Az egyik egy kártyacsomag, a másik pedig
egy könyv, amely tartalmazta a kártyákon szereplő összes képet, illetve
az azokhoz tartozó magyarázatokat az egyes rajzok jelentésével
kapcsolatban, amelyeket maga a művész írt.
Amióta csak illusztrátorként dolgozott, számtalan zenekar használta fel a
munkáit a lemezborítókon. Egyik különleges munkája egy játékosok
számára készített fantasy biliard dákó. Ő az egyik legsikeresebb
illusztrátor, akit a hírneve nem változtatott meg rossz irányba, hanem
arra ösztönzi, hogy új és érdekes kihívásokat keressen, melyekben
kedvére kisérletezhet színekkel, árnyalatokkal, illetve új területekre
is elkalandozhat, túllépve a rajzokon. Fáradhatatlanul készíti az
újabbnál újabb briliáns képeit, nem véletlen tehát, ha hatalmas
rajongótábora van szerte a világon.
- Csaba - www.tattoed.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Börtönrajz: Boris Vallejo replica és a hype
LUIS ROYO-ról
A SZERETET ALKOTÁSAI
Egy igazi művész - Boris Vallejo 2.